web pages

2011-09-27 Tue

dumt lärande

Filed under: jobb / work — pl @ 10:03

Jag är upptagen med att förklara färdvägen för en engelskspråkig turist.

I ögonvrån ser jag att det bakom ryggen på turisten samlas en större grupp, och hör någon säga “Kan du släppa in oss?”.

Som vanligt när personer ignorerar den kund jag är upptagen med (istället för att t.ex. säga “Ursäkta, kan jag gå före?”/”May I … ?”, till personen/personerna som står *tada* före) ignorerar jag bara den som (gentemot den framförvarande oartigt) vill tränga sig.

Sedan ser jag att de på något sätt ändå tar sig igenom.

När jag till slut är klar med den engelskspråkiga turisten har hela gruppen, mer eller mindre smidigt, lyckats tråckla sig igenom, och läraren (visar det sig) håller, ackompanjerat med ett surt ansiktsuttryck, upp två skolgruppskort, och jag har inte en chans att förklara att jag gärna tar en paus i mitt turistinformerande och släpper igenom dem, om de bara kommer fram till luckan (istället för att lite löst hojta rakt ut i luften tre meter bort), kollar med turisten att det går bra att gå före och sedan visar färdbevisen för mig.

… fast kollektivtrafiksresande stockholmare är väl i och för sig inte direkt kända för att vara hänsynstagande och artiga. :-/

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

