web pages

2012-03-31 Sat

att delta, eller att inte delta (men istället agera året runt)

Filed under: web log — pl @ 21:10

*hm* Första året jag faktiskt “glömt bort” Earth Hour-grejen.

Samtidigt som jag blir mer och mer kluven till det hela:
Jag anser mig hyfsat bra på att t.ex. släcka lampan efter mig i rum jag inte är i / är borta från i mer än tio minuter, att inte ha saker på “stand by” när jag kan välja bort det, etc..
Earth Hour-grejen känns lite som “energibovarnas syndaförlåtelse” – “en timmes botgöring, en gång om året, så får du bete dig precis hur du vill under resten av året”.

Ok, det är en bra påminnelse för många, kanske en väckarklocka för en del, men det gäller att komma ihåg det även under resten av året.

Nu har två tredjedelar av timmen gått.
Jag har datorn igång, och skrivbordslampan. Mobilen satte jag nyss på laddning, för batteriet har rasat i botten.
Resten av min lägenhet är, som alltid, tvärmörk.

Jag skippar Earth Hour i år.
För första gången* sedan 2008, då jag först hörde talas om det.
* Minns inte om jag “deltog” 2010. Första året – 2007 – var det en lokal kampanj i Sydney. Har gjort noteringar om mina deltaganden för åren 2008, 2009 samt 2011.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

