web pages

2012-12-19 Wed

lyxproblem

Filed under: web log — pl @ 13:54

Borde jag gå och bli köttis igen?

Det finns några maträtter jag är lite sugen på att prova “bara för att”, som inte är vegetariska och som inte går att / ska göras i vegetarisk variant (och jag menar inte saker i stil med utrotningshotat valkött, som – om jag minns rätt – i huvudsak serveras till turister “som vill passa på att smaka”).
Som t.ex. Pekinganka. “På plats”.

 
Samtidigt så kan jag inte mer än konstatera att jag trots beslutet inför årets semester (och velandet inför förra årets semester) att inte ta hänsyn till om maten var vegetarisk eller inte, utan prova om jag var sugen, i princip* bara åt vegetariskt.
*Enda undantaget var att jag aldrig ifrågasatte kryddningen (där jag var är det vanligt att krydda med animaliska salta ingredienser istället för “vanligt” salt).

En anledning till att jag “ändå” undvek i huvudsak animaliska rätter var i och för sig att jag var osäker på hur min mage skulle bete sig efter närmare ett decennium med på sin höjd fiskbuljong (i t.ex. enstaka miso-soppor, serverade på sushirestauranger – det tog ett tag innan jag fick veta att merparten har fiskbuljong i soppan – det har dock hänt att jag aktivt valt att dricka den erbjudna misosoppan, och inte frågat om det är fiskbuljong i) – å andra sidan har jag råkat äta (en halv tugga) kött ganska nyligen och det gick bra.
Å tredje sidan är det skillnad på att äta en halv tugga och en hel portion – för att inte tala om att äta mat som du vet är tillagad “med svenska hälsovårdsmyndigheters goda minne” kontra gatustånd långt bort från svenska hälsovårdsmyndigheters vakande öga (samtidigt som jag inte direkt tror att det hade varit någon risk att äta på de turistorter jag bevistade).

 
Kanske borde jag äta vegetariskt “hemma” (i betydelsen “där jag själv kan välja”), och “det som bjuds” när det handlar om “lyxproblem” (här i Sverige kan jag ju välja, men på många ställen kan du ses som bortskämd om du ratar mat)?
… och när det kommer till resor – oavsett ort – helt enkelt äta det jag är nyfiken på?

Gå över mer till att “äta i huvudsak vegetariskt”, istället för att “vara” vegetarian (som jag egentligen aldrig riktigt varit till 100% – jag är ovo-lakto-vegetarian)?
Jag har ju aldrig ätit vegetariskt “i första hand av hänsyn till djurhanteringen”, utan för att jag tyckt (och tycker) att idén att äta muskler är “en smula” motbjudande.

 
Vi får se. Värt att fundera över.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

